Cykl konspektów z wykorzystaniem technik komputerowych.
Zajęcia składają się z pięciu jednostek lekcyjnych
Lekcja I i II
Temat: Nastrój jesieni w muzyce
Cel główny: wdrażanie uczniów do korzystania z komputera i programów komputerowych (MAGIX MUSIC MAKER), do tworzenia i przekształcania muzyki.
Cele operacyjne Uczeń powinien znać pojęcia: a) muzyczne - kompozycja, melodia, rytm, harmonia, barwa dźwięku, dynamika, tempo, nastrój muzyki b) informatyczne - program muzyczny: uczeń powinien znać możliwości programu muzycznego i wiedzieć jak go wykorzystać do tworzenia muzyki Powinien rozumieć w zakresie: a) muzyki - elementy dzieła muzycznego b) informatyki - rozumieć, że komputer jest urządzeniem, które ułatwia pracę, a dzięki odpowiednim programom rozwija wyobraźnię, umożliwia zilustrowanie i opisanie doznań i uczuć, pozwala na modyfikowanie prac Uczeń rozumie problemy, wykorzystuje wiedzę w praktyce, potrafi ocenić własną pracę, wykazuje wiedzę i wrażliwość muzyczną pozwalającą na ocenę prac innych.
Cele kształcące: kształcenie wyobraźni ucznia, wrażliwości, wzbudzanie słuchowych doznań, rozwijanie twórczych działań, dostrzeganie wartości własnej pracy, dzielenie się zdobytą wiedzą z innymi.
Metody pracy: dyskusja, metoda praktyczna- ćwiczenia muzyczne, ćwiczenia z wykorzystaniem komputera.
Formy pracy: zespołowa (zespoły dwuosobowe), zajęcia praktyczne.
Media: program muzyczny MAGIX MUSIC MAKER, kaseta z nagraną recytacją wiersza "Jesień" Leopolda Staffa, muzyka programowa - nastrój spokoju (płyta CD)
Przebieg zajęć 1) Zaangażowanie (5 min.). Nauczyciel uświadamia cel lekcji, podaje temat i wyjaśnia zasady pracy. Powtórzenie wiadomości niezbędnych do lekcji. 2) Tworzenie (35 min.). Wysłuchanie wiersza "Jesień" Leopolda Staffa. Uczniowie w programie MAGIX MUSIC MAKER układają własne kompozycje odzwierciedlające nastrój wiersza 3) Zapisanie własnych prac na twardym dysku w swoim folderze
"Jesień"
Dzień dzisiaj chmurny od samego rana. Czuć, że się jesień na schyłku przesila. Chłodno, deszcz zacznie padać lada chwila. Nie wyjdziem z domu, dal mgłami owiana.
Już zbłąkanego nie znajdziem motyla Ani kopicy spóźnionego siana. Brunatna, naga ziemia już zorana I wicher gołe topole pochyla.
Tą samą chustką, którąśmy żegnali Jesień pogodną, znikającą w dali, Rozprószym smętek, co myśl naszą ściga.
Rozpalim jasny ogień na kominie, A ty usiądziesz cicho przy pianinie I mrużąc oczy zagrasz Wiosnę Griega.
Lekcja III i IV
Temat: Barwy jesieni Cel główny: wdrażanie uczniów do korzystania z komputera i programów komputerowych APPLE WORKS - malowanie, kształtowanie zainteresowań plastycznych
Cele operacyjne Uczeń powinien znać pojęcia: a) plastyczne - kompozycja, równowaga w kompozycji b) informatyczne - program graficzny, schowek, kopiuj, wytnij, wklej, znać możliwości edytora grafiki, wiedzieć i umieć jak je wykorzystać do tworzenia prac tematycznych Powinien rozumieć w zakresie: a) plastyki - na czym polega równowaga w kompozycji, wartości wyrazowe barwy b) informatyki - zasadę działania programu graficznego i jego narzędzi Uczeń kształci w zakresie: a) plastyki - rozmieszczenie przedmiotów na płaszczyźnie, ilustruje swoje wyobrażenia za pomocą plam barwnych, ukazuje w swojej pracy nastrój jesienny, stosuje odpowiednie barwy.
Cele kształcące: kształcenie wyobraźni i wrażliwości ucznia, wzbudzenie wizualnych doznań w wypowiedziach plastycznych, rozwijanie twórczych działań poprzez swobodną ekspresję
Formy pracy: zespoły dwuosobowe, zajęcia praktyczne
Metody pracy: dyskusja, praktyczna- ćwiczenia plastyczne (wykorzystanie programu komputerowego APPLE WORKS- malowanie)
Media : program graficzny APPLE WORKS- malowanie
Przebieg zajęć 1) Zaangażowanie (5 min.). Nauczyciel podaje cel lekcji, temat i wyjaśnia zasady pracy. Przypomnienie wiadomości niezbędnych do lekcji. 2) Tworzenie (35 min.). Uczniowie w programie APPLE WORKS malują pejzaże jesienne, nauczyciel podczas pracy uczniów udziela im indywidualnie wskazówek. W tle słychać muzykę - A. Vivaldi koncert "Jesień" 3) Prezentacja i krótkie omówienie własnych prac. Uczniowie podchodzą do monitorów i oglądają prace kolegów. 4) Zapisanie prac w swoim folderze.
Lekcja V
Temat: Jesienne nastroje - prezentacja
Cel główny: kształcenie umiejętności tworzenia prezentacji w programie HYPER STUDIO
Cele operacyjne Uczeń powinien : a) znać pojęcia informatyczne - karta, obiekt tekstowy, obiekt graficzny, przycisk, tło b) wykorzystać zdobytą wiedzę na poprzednich lekcjach do tworzenia prezentacji
Cele kształcące: doskonalenie umiejętności posługiwania się programem komputerowym HYPER STUDIO
Cele wychowawcze: kształcenie umiejętności współpracy w grupie, oceny własnej i cudzej pracy, kształcenie odpowiedzialności i pracowitości.
Formy pracy: zespoły dwuosobowe, zajęcia praktyczne
Media: zdjęcia, pejzaże jesienne uczniów, muzyka stworzona przez uczniów, program HYPER STUDIO
Przebieg zajęć 1) Zaangażowanie (5 min.). Zapoznanie uczniów z celem lekcji i wyjaśnienie zasad pracy. Przypomnienie zasad korzystania z programu HYPER STUDIO 2) Uczniowie tworzą prezentacje składające się z czterech kart, wykorzystują wszystkie dostępne im elementy np. zdjęcia, rysunki, tekst, tło, muzykę, własny głos. 3) Prezentacja i ocena prac. Każdy uczeń indywidualnie prezentuje swoją pracę na ekranie. 4) Dyskusja na temat: co sprawiało uczniom trudność, co było prostym zadaniem. 5) Uczniowie oceniają korzyści wynikające z umiejętności posługiwania się programami komputerowymi: HYPER STUDIO, APPLE WORKS, MAGIX MUSIC MAKER.
autor: Beata Zegarłowska
|